Przewozy Regionalne pozyskują nowy oraz zmodernizowany tabor przeznaczony do obsługi linii zelektryfikowanych. Pojazdy EN57ALd pojadą po trasach czterech (z pięciu) województw makroregionu Polski Wschodniej. Natomiast nadal jedynymi nowymi jednostkami, jakie obsługują połączenia w tej części kraju, będą pojazdy pozyskane i użyczane przewoźnikowi przez samorządy wojewódzkie.
Przewozy Regionalne odbierają gruntownie odnowione pojazdy serii EN57. W ramach kontraktu w ZNTK Mińsk Mazowiecki modernizowanych jest
36 pociągów. Część pociągów zostało już odebranych przez przewoźnika.
Jak zapewnia „Rynek Kolejowy” Dominik Lebda, rzecznik prasowy Przewozów Regionalnych, składy będą obsługiwały trasy Polski Wschodniej. – Zmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne typu EN57-ALd są przekazywane również do województw makroregionu Polska Wschodnia.
W ostatnich dniach do województwa podlaskiego trafiły dwa pojazdy tego typu, a do województwa świętokrzyskiego przekażemy cztery – informuje Dominik Lebda. – Województwo warmińsko-mazurskie i woj. lubelskie również są objęte planami taborowymi, a o ich szczegółach będziemy informować niebawem – dodaje.
Jak wyjaśnia rzecznik prasowy, pojazdy serii EN57ALd nie trafią na tory województwa podkarpackiego. Ma to związek z pozyskaniem przez samorząd regionu fabrycznie nowych pojazdów. – Sukcesywnie wycofujemy z obsługi połączeń niezmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne EN57. Przykładem jest województwo podkarpackie, gdzie do obsługi pociągów PolRegio Podkarpacki Urząd Marszałkowski przekazał nowe Elfy 2 wyprodukowane przez Pesę Bydgoszcz. Pozwoliło to ograniczyć liczbę połączeń obsługiwanych taborem starego typu – informuje Dominik Lebda. Można zatem wysnuć wniosek, że zakup jednostek taboru oraz jego użyczenie przewoźnikowi spowodowało, że lider w pozyskiwaniu nowych pojazdów przeznaczonych do obsługi tras zelektryfikowanych wśród województw Polski Wschodniej będzie jedynym, do którego nie trafią gruntownie odnowione składy EN57ALd.
Jak informowaliśmy na naszym portalu, wystarczyłoby pięć składów do wycofania z torów regionu podkarpackiego niezmodernizowanych pojazdów serii EN57.
Natomiast pewne jest, że na tory Polski Wschodniej nie wjadą dzierżawione przez Przewozy Regionalne pojazdy Feniks. Gruntownie zmodernizowane przez poznańskie zakłady pojazdy EN57 będą eksploatowane województwach wielkopolskim i łódzkim.
PR nie wyśle nowego taboru do Polski Wschodniej
Jak można przeczytać na naszym portalu, nowe pojazdy PolRegio przeznaczone do obsługi tras zelektryfikowanych zostały skierowane do obsługi tras poza Polską Wschodnią. Nowosądeckie Impulsy obsłużą połączenia w Wielkopolsce, zaś Elfy będą kursowały po trasach województwa kujawsko-pomorskiego. Więcej na ten temat można przeczytać
tutaj.
Z nowych pociągów mogą korzystać mieszkańcy regionów, które zakupiły samorządy wojewódzkie. Składy przeznaczone do obsługi tras zelektryfikowanych dotychczas pozyskały, obok wspomnianego podkarpackiego, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie. Natomiast lubelskie i podlaskie ograniczyło się do pozyskania zmodernizowanych pojazdów serii EN57. Wszystkie składy zostały udostępnione Przewozom Regionalnym do obsługi połączeń PolRegio.